Hengähdyshetkiä & voimavaroja

Mindfulness

Autopilotilla kulkemisesta hyväksyvään tietoisen läsnäoloon

Onko sinulle käynyt niin, että ajat tuttua reittiä autolla, ja perille päästyäsi huomaat, ettet muista matkasta juuri mitään? Tai että olet hoitanut töitä ja huolehtinut muista, ja unohtanut itsesi? Oletko itseäsi kohtaan ankara? Oletko enemmän ajatuksissasi, kuin kaikilla aisteilla läsnä tässä ja nyt?

Tahtoisitko kehittää kykyäsi olla tässä hetkessä, arvostelematta ja hyväksyen? Jatka siinä tapauksessa lukemista!

Todellista läsnäoloa arkeesi

Mindfulness tarkoittaa hyväksyvää tietoista läsnäoloa. Se on mielen kykyä pysähtyä ja asettua tähän hetkeen, hyväksyen, ilman arvostelua. Läsnäolevan tietoisuuden kehittäminen auttaa olemaan levollisemmin myös elämään kuuluvien haasteiden ja ikävien asioiden kanssa. Samalla kykymme iloita arjen pienistä asioista voi vahvistua.

Yksinkertaisia ja helppoja harjoitteita Sinun avuksesi

Mindfulnessin taustalla on tuhansien vuosien aikana hyvin toimiviksi havaitut harjoitukset, jotka pohjautuvat itämaiseen meditaatioperinteeseen, joogaan ja buddhalaisuuteen. Niiden länsimaisessa MBSR-sovelluksessa ei ole mukana uskonnollisia tai aatteellisia puolia. Massachusettsin yliopiston (UMASS) stressiklinikan perustaja, Jon Kabat-Zinn kehitti MBSR-menetelmän 1970-luvulla. MBSR tulee sanoista Mindfulness Based Stress Reduction, joka tarkoittaa Rentoutus ja stressinhallinta hyväksyvän tietoisen läsnäolon avulla.

MBSR –ohjelma on suunniteltu kokonaisuudeksi, jonka avulla autetaan ihmisiä huomaamaan ja aktivoimaan heidän omia sisäisiä resurssejaan. MBSR-menetelmän pedagoginen viitekehys mahdollistaa sen, että opit kokemuksellisesti, sisältä käsin. MBSR- menetelmän peruspilareita ovat yksinkertaiset ja helposti opittavat harjoitukset, joissa harjoitellaan hyväksyvää ja tietoista läsnäoloa. Keskeisimmät muodolliset harjoitukset ovat kehomeditaatio, istumameditaatio sekä mindfuljooga.

Parempia yöunia, stressinhallintaa ja levollisuutta MYÖS HAASTEIDEN äärellä

MBSR- menetelmän toimivuus on varmistettu lukuisilla tieteellisillä tutkimuksilla. Säännöllinen harjoittaminen tukee fyysistä terveyttä sekä auttaa mm. työhyvinvoinnin lisäämisessä, rentoutumisessa, oppimisessa ja stressinhallinnassa. Mindfulness voi olla avuksi myös masennuksen, ahdistuksen ja kivun lievittämisessä, ja se voi olla avain onnellisempaan, rennompaan ja tietoisempaan elämään.

Voit tutustua uusimpaan tutkimustietoon kattavasti Brownin yliopiston Mindfulness Centerin sivuilla.

Tule mukaan mindfulness-kursseille

Tarjoan Sinulle mindfulness-tutustumisiltoja, 6 viikon mindfulnesskursseja, viikonloppukursseja, hiljaisuuden päiviä ja 8 viikon Mindfulness MBSR-kursseja. Myös teidän yhteisönne tarpeisiin räätälöidyt ohjaukset on tilattavissa: kasvokkain tai etäyhteyksien avulla. Katso tulevat mindfulness-tapahtumat Ajankohtaista –sivulta, ja tule mukaan! 

Säännöllinen mindfulness-harjoittaminen auttaa Sinua kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin äärelle, kääntymään itseäsi ja muita ihmisiä kohti myötätunnon siivin sekä kohtaamaan erilaiset tilanteet levollisemmin – myös stressin ja haastavien asioiden edessä. Tervetuloa mukaan harjoittamaan!

Läsnäoloa ja tasapainoa ihanien mindfulnesstallenteiden avulla

Tämän koronakevään aidosta tarpeesta on syntynyt uunituoreet mindfulnessvideot! Mindfulnessmeditaatiot palauttavat lempeästi arkeen ja läsnäoloon: siihen mikä on olennaista – pois huolten pyörityksestä. Video- ja valokuvaaja Satu Malin kuvaamat videot ovat noin kahdeksan minuutin mittaisia, arjen makuisia ja kaikkia aisteja syleileviä kokonaisuuksia. Videoissa ei suinkaan ole etenevää tarinaa, joka vie huomiota meditaatiosta, vaan visuaalisuuden tarkoitus on olla tukena puheelle ja auttaa keskittymistä. Harjoituksen voi aivan hyvin tehdä silmät kiinni. Jos silmät avautuvat ja mieli herpaantuu, niin videon avulla huomion voi ohjata takaisin ääneen. Videot ovat auttaneet kevään aikana myös tekijöitänsä, ja ovat sydämellä tehtyjä. 

 ”Ihan huikean upea video! Lähes kuin tunnillasi olisi ollut!! Koko harjoituksen ajan oli helppo olla, koin sen rauhoittavaksi ja tuli mukava tunne. Pysähtyminen, hetkessä eläminen ja itseen keskittyminen tuntui miellyttävältä. Videon pituus oli oikein sopiva: lyhyen videon malttaa tehdä vaikka kesken päivän härdellien!”

Kaupastani löydät myös muutaman pidemmän mindfulnesstallenteen, jossa ei ole mukana videota, vaan harjoitusta tukee selkeä sanallinen ohjaus. Pääset tekemään tunneiltamme tuttuja MBSR-harjoitteita oman kotisi tai työtilasi suojissa. Lämpimästi tervetuloa läsnäolon äärelle!

Katso tästä kaksi maistiaista mindfulnessvideoista:

Asiakkailta

”Sain kurssilta suunnan siitä, mitä olen elämääni kaivannut. Jo näiden muutaman viikon aikana näin itsessäni muutoksen ja tiesin että tällä polulla minun on hyvä jatkaa harjoitteluani (ottaa aikaa itselle, keskustella itseni kanssa, olla moittimatta ja tuomitsematta vaan koettaa hyväksyvästi ja keskustellen löytää toimintamalleja hankaliin tilanteisiin). Löysin myös jonkinlaista itsevarmuutta ja luottoa siihen, että kun hetkeksi pysähdyn ja kysyn itseltäni ”mitäs nyt?”, niin oikea suunta elämässä varmasti löytyy, en siis tarvitsekaan välttämättä aina jotakuta toista neuvomaan ja auttamaan, vaan uskallan kuunnella itseäni ja luottaa itseeni.”

Asiakkailta

”Löysin kurssin aikana kadoksissa olleen polun alun itseeni.”

Asiakkailta

”Kurssi oli sopivan mittainen, ohjaaja iloinen ja rauhallinen ja turvallinen. Hän todella osaa ohjata, kuunnella ja antaa neuvoja. Jatka Elina tätä työtä, se tulee sydämestäsi!”

Asiakkailta

”Kurssi muutti suhtautumista mindfulness-harjoittamiseen sekä omaan itseen, tunnen vähän enemmän suvaitsevuutta ja armollisuutta itseä ja muita kohtaan. Elämä tapahtuu eikä sitä voi suunnitella etukäteen.”

Asiakkailta

”Sain paljon, opin enemmän itseni hyväksyntää tässä hetkessä.”

Asiakkailta

”Suosittelisin kurssia sellaisille ihmisille, ketkä mielestäni etsivät jotain ratkaisua ja apua elämäänsä stressin keskelle.”